Înregistrarea unei mărci reprezintă un  proces extrem de important in cadrul unei companii.  Aceasta datorită faptului că  înregistrarea oricărui produs inseamnă siguranta unei companii ca imaginea sa, produsul in cauză, este unic si nu poate fi copiat de nimeni. O marcă înregistrată la OSIM – Oficiul de Stat pentru Invenții si Mărci – inseamna o marcă sigură, garantând protectia si participând la succesul unui produs.

În primul rând, trebui să clarificăm noțiunea de marcă, care poate fi definita ca fiind un semn distinctiv, susceptibil de reprezentare grafică si care permite deosebirea produselor/serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele aparținând altor persoane ( art. 2 din Legea 84/1998 modificata si completata prin Legea 66/2010)

În mediul de afaceri marca este percepută ca  un mijloc de informare  a consumatorului asupra produselor/serviciilor unei companii, un mijoc de diferențiere a produselor/serviciilor acestora; un instrument publicitar si mijocului prin care producătorul/comerciantul isi recuperează investițiile făcute in calitate si creativitate. De asemenea marca unei companii poate fi percepută ca fiind cartea de vizita a producătorului/comerciantului .

În al doilea rând dreptul obținut in urma inregistrării unei mărci la OSIM este acela de a interzice terților folosirea mărcii fară acordul proprietarului mărcii, fiind protejate in acest fel eforturile financiare făcute pentru realizarea unor produse/servicii de calitate, pentru prospectarea pieței si pentru cucerirea acesteia, dar si a profiturilor obtinute ca urmare a acestora

Prin inregistrarea la OSIM al produsului sau al serivicului, veți dobândi un drept de proprietate asupra acesteia, insemnând ca numai dvs veți decide cine si in ce condiții va putea folosi acea marca si veți putea împiedica orice abuzuri ale persoanelor care incearcă să-și aproprie clientela dvs, prin contrafacerea mărcii sau prin înregistrarea uneia similare care sa creeze confuzie.

Protecția unei mărci in cele mai multe state, se dobandeste prin inregistrare, la Oficiul de Stat pentru Înventii si Mărci competent. Primul care constituie un depozit va fi titularul acelei mărci de la data constituirii acestuia, bineînțeles cu condiția inregistrării ulterioare a mărcii.

Pentru înregistrarea unei mărci naționale se depune la OSIM- Oficul de Stat pentru Invenții si Mărci o cerere de inregistrare care trebuie să cuprindă datele de identificare ale solicitantului, tipul mărci, reproducerea acesteia, produsele si seriviciile solicitate la protecție conform Clasificării Nisa, taxele de înregistrare. Taxele minime  la OSIM pentru inregistrarea unei mărci nationale sunt in cuantum de 540 lei ( daca marca este alb-negru si se protejează o singură clasă de produse/servicii)

Un aspect important de precizat la mărcile inregistrate pe cale natională este faptul ca după inregistrarea mărcii la OSIM titularului acesteia sau reprezentatul său, este necesar sa urmărească periodic aparțiile in BOPI- Buletinul Oficial al Proprietătii Industriale, pentru a putea preveni inregistrarea unei mărci similiare sau identice, acesta datorita faptului ca o dată cu apariția Legii 66/2010, OSIM nu mai are obligatia de a verifica motivele relative de nulitate.

În situatia in care  dețineți o companie care  desfasoară relații comerciale in mai multe tări din Uniunea Europeana( de ex. faceți export de produse) si doriți ca marca d-voastră să fie protejata si in aceste tări atunci ar fi mai indicat  sa optati pentru o marcă comunitara, care oferă protecție in toate cele 27 de state membre.

Înregistrarea unei mărci comunitare se face la/de către Oficiul din Alicante, Spania (OHIM – Office for the Harmonization of the Internal Market) si prezintă avantaje din punct de vedere financiar, întrucât este un sistem de protecție acordat la nivelul intregii UE pentru care se plăteste  o taxă unica extrem de favorabilă, in comparație cu însumarea tuturor taxelor aferente celor 27 de state. Taxa care se achită la OHIM  pentru înregistrarea unei mărci comunitare este de 900 Euro( pentru cel mult 3 clase Nisa), iar pentru fiecare clasă suplimentară, înca 150 Euro

Datorită expansiunii rețelelor de socializare, a domeniilor web, a spațiului cibernetic in general, nicio afacere nu mai este doar locala, fie ea cat de mică. În acest context, înregistrarea mărcilor a devenit din facilitate o necesitate pentru oricine vrea sa-și protejeze sau să-si dezvolte afacerea. Înregistrarea mărcilor este si trebuie privita ca O INVESTIȚIE obligatorie.

Cluj-Napoca, 26.02.2014

Av. Țimonea Adina

Leave a reply